نمـــــــــاز تــــــــــــــــــــراویح

ترجمه کتاب (صلاة التراویح) شیخ آلبانی رحمه الله

نمـــــــــاز تــــــــــــــــــــراویح

ترجمه کتاب (صلاة التراویح) شیخ آلبانی رحمه الله

چکیده و خلاصه کتاب صلاة التراویح

صلاة التراویح (2۷)  

 

چکیده و خلاصه کتاب 

مباحث از آنچه ما گمان می کردیم طولانی تر شد، ولی چه کنیم! جز این راهی نبود، زیرا روش تحقیق علمی خواهان این است. لذا مناسب دیدم در آخر برای خوانندگان محترم خلاصه ی آن را بیان دارم تا ان شاء الله تعالی در اذهان خوانندگان، نمونه و خلاصه ای از آن مجسم گشته و یادگیری تمام مسائل و عمل به آن آسان گردد. چکیده از این قرار است:

1ـ جماعت در نماز تراویح سنت است و بدعت نیست. زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در شب های متعددی تراویح را با جماعت خوانده است. چند شب درک آنرا ترک کرد از ترس این بود که مبادا کسی از پیروان بنا بر مداومت ایشان، تصور نماید که فرض است. و این بیم با تکمیل شریعت و وفات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم پایان پذیرفت.

2ـ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم تراویح را یازده رکعت خوانده است، و روایتی که می گوید پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بیست رکعت خوانده است کاملاً ضعیف است.

3ـ بیش از یازده رکعت جایز نیست، زیرا لازم می آید که عمل پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم لغو و گفته ی وی: صلوا کما رأیتمونی اصلی» (نماز بگزارید همان گونه که دیدید من نماز می گزارم) تعطیل گردد. بدین سبب افزودن بر سنت صبح و دیگر نمازها جایز نیست.

4ـ کسانی را که بیش از یازده رکعت می خوانند اهل بدعت و گمراهی نمی دانیم، البته تا وقتی دکه سنت بر ایشان ظاهر نگشته و از خواهش نفسانی پیروی نکنند.

5ـ به فرض اگر گفته شود که افزودن بر یازده رکعت نیز جایز است، ولی شکی نیست که توقف بر یازده رکعت بهتر است، زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرموده: «خیر الهدی هدی محمد» (بهترین روش، روش محمد صلی الله علیه و آله وسلم است).

6ـ عمر رضی الله عنه هیچ بدعتی را در نماز تراویح به وجود نیاورده است، او سنت جماعت را احیا نموده و بر عدد سنت که همان یازده رکعت است محافظت نموده است.

7ـ هیچ کدام از روایاتی که می گویند عمر رضی الله عنه بر تراویح افزوده تا به بیست رکعت برسد، صحیح نیست. سندهای آن ها طوری است که نمی توانند همدیگر را تقویت نمایند. امام شافعی و ترمذی به تضعیف آن ها اشاره نموده اند و نووی و زیلعی و دیگر علما بعضی از آن ها را ضعیف دانسته اند.

8ـ به فرض اگر افزایش بر یازده رکعت ثابت شود، امروزه عمل به آن ضروری نیست، زیرا این کار بنا به علتی بوده که زایل گشته و از بین رفته است. پافشاری بر رکعت های بیش تر باعث شده که قائلین به آن در ادای نماز آن طور عجله نمایند که خشوع را از بین برده و حتی گاهی نماز را تا مرز بطلان بکشانند.

9ـ ما که بیش از یازده رکعت را نمی پذیریم همانند قاضیان دادگاهای اسلامی عمل کرده ایم که حکم عمر بن خطاب رضی الله عنه را در سه طلاق نمی پذیرند. در این فرقی نیست، حتی از دیدگاه مقلدین رأی ما بهتر از رأی آن ها است.

10ـ از هیچ یک از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ثابت نیست که بیست رکعت تراویح خوانده باشند، حتی امام ترمذی به ضعف ثبوت بیست رکعت از علی رضی الله عنه و دیگر یاران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم اشاره نموده است.

11ـ بر بیست رکعت هیچ اجماعی صورت نگرفته است.

12ـ پای بندی به عدد یازده رکعت ضروری است، زیرا از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و عمر رضی الله عنه همین ثابت است. و به ما دستور داده شده است تا از سنت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و خلفای راشدین رضی الله عنهم پیروی نماییم.

13ـ انکار بیش از یازده رکعت، انکار ائمه ی مجتهدینی را که قایل به بیست رکعت هستند، در پی ندارد. همان گونه که از مخالفت با آنان طعن در علم و ترجیح دادن مخالفین شان، د رعلم و فهم نیز لازم نمی آید.

14ـ گرچه افزودن بر یازده رکعت جایز نیست، اما کاستن از آن جایز است و حتی اکتفا به یک رکعت هم جایز است، زیرا در سنت ثابت است و سلف انجام داده اند.

15ـ در پایان باید متذکر شد که تمام شیوه ها و روش هایی که از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در مورد وتر آمده جایز است. بهترین آن ها همان روشی است که تعداد رکعت هایش بیش تر بوده و بعد از هر دو رکعت، سلام داده شود. این چیزی بود که خداوند تبارک و تعالی برایم آسان گردانید تا درباره ی نماز تراویح جمع آوری نمایم. اگر به حق رسیدم از فضل الله تبارک و تعالی بوده است و فضل و احسان از آن اوست. اگر غیر این باشد آرزومندم که هر کس بر خطایم آگاه شد مرا آگاه سازد، الله تبارک و تعالی به وی جزای خیر خواهد داد.

بار الها تو پاکی و ستایش از آن تو است، گواهی می دهم که جز تو معبودی بر حق وجود ندارد و از تو آمرزش می خواهم.

و صلی الله علی محمد النبی الامی و علی آله و صحبه و سلم و آخر دعوانا أن الحمدلله رب العالمین.  

پایان ترجمه کتاب (صلاة التراویح) شیخ آلبانی رحمه الله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد