نمـــــــــاز تــــــــــــــــــــراویح

ترجمه کتاب (صلاة التراویح) شیخ آلبانی رحمه الله

نمـــــــــاز تــــــــــــــــــــراویح

ترجمه کتاب (صلاة التراویح) شیخ آلبانی رحمه الله

احتیاط در پیروی از سنت است

                   صلاة التراویح (۱۰)   

                احتیاط در پیروی از سنت است  

هر چند درباره ی جواز افزودن بر یازده رکعت یا عدم آن سخن گفته شود، گمان نمی کنم هیچ مسلمانی پس از مباحث گذشته، در گفتن این نکته درنگ کند: که عددی که از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ثابت شده است بهتر از افزودن بر آن است، زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم با صراحت فرموده: «خیر الهدی هدی محمد»(۱)(بهترین روش، روش محمد صلی الله علیه و آله وسلم می باشد).

امروزه چه چیز جلوگیری مسلمانان است که بدین سنت محمدی عمل کنند و افزون آن را ترک نمایند!؟ گرچه از باب «دع ما یریبک الی ما لا یریبک» (آنچه تو را به شک می اندازد رها کن و آنچه باعث شک تو نمی شود بگیر) هم باشد. بویژه افرادی که بیست رکعت تراویح می خوانند اما بنابر سرعت زیادی که دارند نماز را به نحو احسن انجام نمی دهند، تا جایی که می توان گفت بنابر رعایت نکردن آرامش که از ارکان نماز است، مطلقاً نمازشان درست نیست. چنانچه در این باره در بخش هشتم بحث خواهیم نمود.

اگر آنان همان رکعت هایی را که در سنت آمده (یازده رکعت) در همان مدتی بخوانند که بیست رکعت می خوانند نمازشان به اتفاق علما صحیح و قبول خواهد بود.

این مطلب را حدیث جابر نیز تأیید می نماید که می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم پرسیده شد: کدام نماز بهتر است؟ فرمود: نمازی که قیامش طولانی تر باشد.

پس ای مسلمان ها! سنت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را با دندان هایتان محکم بگیرید، زیرا بهترین روش، راه محمد صلی الله علیه و آله وسلم می باشد.



(1) این حدیث را امام مسلم روایت نموده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد