نمـــــــــاز تــــــــــــــــــــراویح

ترجمه کتاب (صلاة التراویح) شیخ آلبانی رحمه الله

نمـــــــــاز تــــــــــــــــــــراویح

ترجمه کتاب (صلاة التراویح) شیخ آلبانی رحمه الله

کمتر از یازده رکعت خواندن جایز است

                 صلاة التراویح (23)   

کمتر از یازده رکعت خواندن جایز است   

اگر کسی بگوید: وقتی شما از افزودن بر رکعت های روایت شده از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم درباره ی نماز شب، که تراویح جزئی از آن است، منع می کند، کاستن از آن را نیز منع نمایید، زیرا فرقی بنی کم و زیاد کردن نیست، چون هر دو، روایت و سنت را تغییر می دهند؟! در جواب یاد گفت: آری اگر کمتر از آن عدد نیز ا زعمل و قول پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نبود حقیقت همان بود که شما می گویید. اما از عمل پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ثابت است؛ عبدالله بن ابی قیس روایت می کند: «به عایشه رضی الله عنها گفتم رسول الله چند رکعت وتر می خواند، فرمود: گاهی چهار و سه رکعت (یعنی هفت رکعت) گاهی شش و سه و گاهی ده و سه می خواند، ولی کمتر از هفت و بیشتر از سیزده رکعت وتر نمی خواند».(1)

نیز حدیث دیگری که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است: «وتر حق است، هر کس می خواهد پنج رکعت بخواند و هر کس می خواهد سه رکعت و یا یک رکعت نماز وتر بخواند». (2)این نص صریحی بر جواز اکتفا بر یک رکعت در نماز وتر است. عمل سلف ـ رضی الله عنهم ـ نیز بر این بوده است؛ حافظ در شرح بخاری می گوید: از گروهی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به صورت صحیح ثابت شده است که وتر را فقط یک رکعت می خواندند، بدون اینکه قبل از آن نفل دیگری خوانده باشند.

در کتاب محمد بن نصر و غیره با سند صحیح از سائب بن یزید روایت شده که عثمان رضی الله عنه شبی در یک رکعت قرآن خواند، و غیر از آن نمازی نخواند. همان گونه که در کتاب المغازی بخاری در حدیث عبدالله بن ثعلبه آمد که سعد س وتر یک رکعتی خوانده است. در کتاب المناقب بخاری نیز خواهد آمد که معاویه س وتر یک رکعتی خوانده و ابن عباس رضی الله عنه تأییدش نموده است.(3)



 (1) این حدیث را ابوداوود 1/214، طحاوی در شرح معانی الآثار 1/168 و احمد با سندی خوب 6/149 روایت نموده اند و عراقی آن را در تخریج الاحیاء 573 صحیح قرار داده است.

(2) این حدیث را طحاوی 1/172، دارقطنی در صفحه ی 182، حاکم 1/302 و بیهقی 3/27 از روایت ابوایوب انصاری به صورت مرفوع روایت کرده اند. حاکم گفته که این حدیث بر شرط بخاری و مسلم است. ذهبی با وی موافق نموده. نووی در المجموع 4/17 و 22 آنرا ذکر کرده. ابن حبان آن را صحیح دانسته است. چنان که در الفتح 2/386 آمده. آری همان گونه که می گویند حدیث صحیح است.

 (3) از این گفته ی ابن حجر و نقل اقوال واضح می گردد که آنچه احناف درباره ی وتر سه رکعتی اجماع نقل نموده اند اعتبار یندارد و درست نیست. چنان چه حافظ در فتح الباری 2/385 این مطلب را رد می کند، به نصب الرایه 2/122 مراجعه نمایید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد