نمـــــــــاز تــــــــــــــــــــراویح

ترجمه کتاب (صلاة التراویح) شیخ آلبانی رحمه الله

نمـــــــــاز تــــــــــــــــــــراویح

ترجمه کتاب (صلاة التراویح) شیخ آلبانی رحمه الله

علمای منکر افزایش بر یازده رکعت

                صلاة التراویح (21)  

   علمایی که افزایش بر یازده رکعت را انکار کرده اند  

برای توضیح بیشتر باید گفت: اگر افزایش بر یازده رکعت در نماز تراویح از یکی از خلفای راشدین و یا دیگر فقهای صحابه ثابت بود برای ما به جز قایل بودن به جواز آن، چاره ای نبود، زیرا ما به علم، فضل، درک، عدم بدعت گرایی در دین وتمایل آنان بر ممانعت از بدعت آگاهیم. لیکن چون از مباحث گذشته ثابت شد که از آنان چیزی به اثبات نرسیده است، فتوا به جواز رکعت های اضافی را جایز نمی دانیم. قبل از ما ائمه ی بزرگوار و پیشاپیش آنان امام مالک رحمه الله در یکی از دو قولش این مطلب را بیان نموده است؛ علامه سیوطی در «المصابیح فی صلاه التراویح» (1)در یکی از فتواهایش می گوید: جوری ـ که یکی از یاران ما است ـ از امام مالک روایت می کند که فرمود: آنچه را که عمر بن خطاب رضی الله عنه مردم را بر آن جمع نموده، نزد من بهتر است (همان یازده رکعت)، چون نماز رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بوده است. از امام مالک پرسیده شد: با وتر یازده رکعت بوده است؟ گفت: آری و سیزده رکعت هم نزدیک به آن است. (2)سپس گفت: نمی دانم از کجا این رکعت های زیادی به وجود آمده است».

امام ابن العربی در شرح الترمذی (3)بعد از اشاره به روایات متضاد از عمر رضی الله عنه و بیان این مطلب که در رکعت های تراویح اندازه ی مشخصی نیست، می گوید: «صحیح آن است که یازده رکعت خوانده شود، زیر این نماز شب پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم است، اما علاوه بر این ها نه برای تعداد، دلیل و اصل ثبوتی وجود دارد و نه حد و حدودی. اگر بخواهیم حدی را تعیین نماییم، همان است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم می خوانده است؛ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در رمضان و غیر رمضان بیش از یازده رکعت نخوانده است. این همان نماز شب است. اقتدا به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در نحوه ی ادای آن واجب و ضروری است».

بدین سبب امام محمد بن اسماعیل صنعانی در «سبل السلام» (4)گفته است: بیست رکعت در تراویح بدعت است، و گفته است: در بدعت چیزی قابل تعریف نیست، و هر بدعتی گمراهی است» این مطلب در کتابچه ی خاصی در موضوع بدعت ـ ان شاء الله ـ خواهد آمد.

کافی است به خوانندگان گرامی سخن صحابی جلیل القدر عبدالله بن عمر بن خطاب رضی الله عنه را یادآور شویم که می فرماید: «هر بدعتی گمراهی است، گرچه مردم آن را نیک پندارند».

آنان که گمان می کنند ناصر و یاور صحابه اند، بدانند در حقیقت خودشان پیش گام کسانی اند که با صحابه رضی الله عنهم مخالفت می ورزند. اما آنان به این بسنده نکرده و حتی دعوتگران عمل به سنت را به مخالفت با صحابه متهم می کنند! در حالی که آنان پیروترین افراد برای صحابه اند، در صورتی که سند حدیث صحیح باشد. برای خواننده ی گرامی این مطلب در کتابچه ی نخست ما در این کتابچه واضح گردید.



 (1) المصابیح فی صلاه التراویح سیوطی 2/77.

 (2) امام مالک به بعضی روایات عایشه ک اشاره می نماید که در آن ها نماز شب پیامبر ص سیزده رکعت آمده است. ما قبلاً متذکر شدیم که سیزده با دو رکعت سنت عشا می باشد.

 (3) شرح الترمذی ابن العربی 4/.19. 

 (4) سبل السلام 2/11ـ 12.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد