نمـــــــــاز تــــــــــــــــــــراویح

ترجمه کتاب (صلاة التراویح) شیخ آلبانی رحمه الله

نمـــــــــاز تــــــــــــــــــــراویح

ترجمه کتاب (صلاة التراویح) شیخ آلبانی رحمه الله

تشویق به خوب اداء نمودن نماز و..

صلاة التراویح (25)   

 

تشویق به خوب اداء نمودن نماز و پرهیز ازادای بد آن 

خواننده ی گرامی! اکنون در ماه رمضان و عبادت شبانه قرار دارید. لازم است نمایانگر یک مؤمن نیک، مطیع فرمان های پروردگار، تابع کامل سنت پیامبرو هر چه از جانب پروردگارت آورده است باشی. بویژه در آنچه به این عبادت بزرگ یعنی نماز تراویح متعلق باشد. رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم درباره ی این عبادت بزرگ فرموده است: «کسی که در شب های رمضان با ایمان و به نیت ثواب به نماز بپردازد تمام گناهان پیشین وی بخشوده خواهد شد».(1)

از آن چه گذشت واضح گشت که روش نماز پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در شب های مبارک رمضان چه قدر خوب و طولانی بوده است! عایشه رضی الله عنها می گوید: «پیامبر چهار رکعت می خواند، از خوبی و طولانی بودن آنها مپرس، سپس چهار رکعت دیگر می خواند، از خوبی و طولانی بودنشان سؤال نکن و نیز می فرماید: پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در سجده هایش آن قدر که شما پنجاه آیه بخوانید، مکث می نمود. حذیفه می فرماید: «... سوره ی بقره را در رکعت اول خواند و رکوع کرد و رکوعش مانند قیامش طولانی بود» سپس نحوه ی قیام بعد از رکوع و سجده های پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را بیان نمود که به اندازه ی قیامش طولانی بوده است. بر شما معلوم شد که سَلَف در زمان عمر رضی الله عنه قرائت را در نماز تراویح طولانی می کرده اند، حتی در قیام سیصد آیه می خواندند، تا از طولانی بودن قیام خسته شده و برعصاها تکیه می ردند و با طلوع فجر از نماز باز می گشتند.

لذا بر همه واجب است که به میزان توانایی و قدرت، نماز تراویح مان را به روش برگزاری نمازشان نزدیک نماییم، قرائت را در آن طولانی نموده و اذکار رکوع و سجود و ا ذکار میان آنها را زیاد نماییم، تا اینکه اندک خشوعی را که روح و مغز نماز است در خود احساس نماییم؛ آن خشوعی را که بسیاری از نمازگزاران تراویح از دست داده اند، بنابر حرصی که در ادای بیست رکعت دارند و گمان می کنند از عمر رضی الله عنه ثابت است، بدون اینکه با آرامش ادا نمایند. همانند خروس نوک می زنند و مانند وسایل و آلات اتوماتیک بالا و پایین می روند و قدرت و فرصت تفکر در کلام خداوند تبارک و تعالی را ندارند، به گونه ای که پیروی و متابعت از آن ها بر انسان مشکل می گردد، مگر اینکه خویش را به سختی وادارد.

این نکته را در حالی می گویم که اخیراً بسیاری از ائمه ی مساجد متوجه ادای ناشایست نماز تراویح شده اند، لذا با اندک آرامش و خشوعی یازده رکعت می خوانند که خداوند توفیق دوچندان به ایشان در عمل و احیای سنت عنایت فرماید. وامثال این ها امروزه در دمشق و دیگر شهرها زیاد شده اند.



 (1)  این حدیث را بخاری و مسلم ویدگر محدثین روایت نموده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد